Tuesday, February 24, 2009

lelaki nnt..

> Saya sendiri sebagai lelaki rasa tercabar apabila isteri saya sering me> war-warkan kepada saya bahawa umur saya dah melewati 40 tahun. Life> start at 40. 'Kalau U rasa U nak pasang lagi satu, I izinkan'.Bila berangan> tentang nak kahwin lain ni memanglah seronok. Tersengih sengih aje lah I> at that time.> > 'Dunia ni dah terbalik gamaknya, kawan kawan aku siap pegi Siam> nu nak nikoh lagi satu, ni siap suruh lagi.tak tahulah kalau isteri saya> tu main reverse psikologi dengan saya.Tapi lepas saya berfikir panjang, rasa rasanya> tak nak lah. Sebab apa ?> Bila mengenangkan awak dah 40. Let say kalau I kahwin dengan anak dara. Memang> lah seronok beb. Seronok benda> yang kat dalam seluar tu aje lah.Tentang makan minum, pakai I, rasa nya I> tentu asyik teringatkan my first wife. Tak perlu nak ajar, I suka makan apa,> cammana cara nak masaknya, baju I kena gosok cam gini, kalau I bangun tidur> I suka kalau my wife dah siap mandi dan segala gala nya lah. Rasa rasa> dapat ke isteri muda I buat gitu. Tentu dia banyak ragam. Ye lah dia muda, I> dah tua. Mesti dia kata I ni mengada ngada. Lebih haru lagi, tentu anak anak> I akan memberontak sakan. Yelah sekarang ni kan banyak kes bapak kahwin lain> anak anak lebih tertekan. Disebabkan masyarakat kita ni mmandang serong> pada keluarga yang bapak mereka kahwin lebih dari satu. Diorang tentu> dah tak rapat dengan I. Kalau I ada anak dengan isteri baru, tentu kecik> sangat lagi di masa I dah tua dan memerlukan perhatian dari anak anak.> Sedangkan rumah isteri muda tengah hiruk pikuk dengan anak anak kecil (kan dah> ada> experience dengan isteri pertama -bagaimana kelam kabut! nya dia> menguruskan anak-anak)sedangkan di rumah isteri tua, anak anak sedangseronok> bergurau senda bersama ibunya membincangkan topik-topik terkini dan juga> kehidupanmereka.> > Tak boleh jadik nih. Banyak benda yang kena repeat. Mula mula kawin> tentu seronok.Paling lama setahun. Bila dah ada anak,tanggungjawab baru> bermula semula sebagaimana dengan isteri pertama. Tapi masa tu kita dah tak> larat nak basuh berak anak, nak pegi shopping beli baju anak anak. Silap> haribulan orang kata tengah pilih baju cucu. Eii tak sanggup pula..Balik> rumah mertua pula, teringatkan masa akad nikah dulu, beria ria kita nak> kan anak dia. Lepas tu kita kawin lagi satu. Tentu muka nih tak tahu nak> letak kat mana. Orang tua tak kan nak straight to the point. Tanya itu ini.> Kalau dia nak bercakap tentang tu cukup dengan jelingan dan kerlingan> mata,buat kita dah tak senang duduk.> Tak kan raya asyik balik umah mak mertua baru aje.> Hish banyak lah lagi. Bagi korang yang suka berbincang pasal benda yang> indah indah nih sila kanlah. Tapi bagi saya selagi hayat dikandung> badan, selagi tu lah saya tak nak tambah. Tak nak lah mendabik dada. Cakap> besar.Tapi sekadar menurutkan nafsu dan benda dalam seluar tu saya rasa tak> pernah kurang pun layanan isteri terhadap saya.> Keluarga ni, kita bina keluarga bahagia yang di depan mata. Bukannya> yang di dalam kepala. Hadapi hari esok yang tentu dengan keluarga yang banyak> mengharungi susah senang dari mula. Pengorbanan isteri (walaupun kadang> kala dia pernah merungut salah kita juga, cuai dan mengabaikannya). Apa> apa pun semuanya bermula dengan kita. Insaflah. Kalau nak ikut nabi, rasa> rasanya solat subuh pun kita terlepas kalau isteri tu tak kejutkan. Tak> payah lah yang lain lain. Kang ada yang nangis bila saya sebutkan.> Cukuplah. Sesungguhnya amat bertuahlah suami-suami yang mempunyai isteri yang menyuarakan> pendapat di ruangan> ni. Membuktikan mereka sayang, kasih dan cinta pada kalian. Apa sangatlah> kita nih. Macam nabi konon. ye ke? Bab kawin kawin aje nih cam nabi. Cuba bab> menegakkan agama Islam,masih lagi terkial kial

No comments:

Post a Comment